گزارش سرمایه انسانی هلدینگ دارویی گلرنگ

ورود تریپتورلین آهسته‌رهش سه‌ماهه ساخت واریان فارمد به بازار دارویی کشور

شرکت دانش‌بنیان «واریان فارمد» به‌زودی فرآورده تریپتورلین پاموآت آهسته رهش‌ سه‌ماهه را به بازار دارویی کشور عرضه می‌کند. این فرآورده دارویی در درمان سرطان پروستات، بلوغ زود رس کودکان، بیماریهای رحم و برخی از انواع سرطان پستان کاربرد دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری دارویی گلرنگ، محمدتقی فتحی، ‌مدیرعامل این مجموعه، با اعلام این خبر خاطرنشان کرد: پیش از این فرآورده های تریپتورلین استات، لوپرولاید استات و اکتروتاید استات این شرکت در قالب فرآورده تزریقی آهسته رهش یک ماهه وارد بازار دارویی کشور شده بود.

به گفته‌ی وی تکنولوژی تولید این فرآورده ها بر پایه ژل های اینسیچوفرمینگ (تشکیل شونده در موضع تزریق) است که پس از سال ها تحقیق و پژوهش دانشگاهی در کشور بومی شده است.

فتحی با بیان اینکه سامانه های تزریقی تشکیل شونده در موضع از دو سرنگ مجزا، یکی حاوی ماده موثره دارویی و دیگری حاوی حامل پلیمری زیست سازگار و زیست تخریب پذیر (قابل جذب توسط بدن) تشکیل شده است، تصریح کرد: در هنگام استفاده از این دارو، دو سرنگ قبل از تزریق به یکدیگر متصل شده و با حرکت‌های رفت و برگشتی پلانجر سرنگ ها، دارو و حامل به خوبی مخلوط می شوند. با تزریق این سامانه مایع به بدن، سامانه در مجاورت با آب میان بافتی به شکل یک دپوی نیمه جامد در می آید و دارو را درون خود به دام می اندازد. این کپسول نیمه جامد به آرامی داروی مورد نیاز بیمار را در روزهای متوالی فراهم کرده و او را از تزریق های مکرر روزانه دارو بی نیاز می سازد. همزمان با رهایش دارو، کپسول حاوی دارو که از پلیمرهای سازگار با بدن تشکیل شده است به آرامی توسط بدن جذب شده و بنابراین نیازی به خارج کردن آن از بدن نیز وجود نخواهد. داشت.

فتحی ادامه داد:  یکی از نکات مهم در دستیابی به این تکنولوژی، استفاده از دانش متخصصان جوان داخلی در دو حوزه پلیمر و داروسازی بوده است که با هم افزایی دانش این نخبگان، نه تنها کشور از واردات فرآورده های آهسته رهش بی نیاز شده است، بلکه این دارو مورد توجه بازارهای صادراتی نیز قرار گرفته و در حال صادرات است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این تکنولوژی قابلیت استفاده برای داروهای آهسته رهش یک ماهه، سه ماهه و شش ماهه را داراست که دانش آن در حال حاضر در انحصار دو کشور آمریکا و ایران است و مزایای زیادی را در درمان موفق بیماری و کاهش عوارض جانبی با خود به ارمغان می آورد، گفت: از جمله ویژگی‌های این سامانه ها می توان حفظ پایداری مناسب دارو در مدت زمان عمر قفسه ای آن، به دلیل نگهداری در سرنگ مجزا از دیگر اجزای فرمولاسیون، حجم تزریق بسیار کم (کمتر از ۰.۳ میلی لیتر)، راحتی تزریق (سرسوزن شماره ۲۰ با طول ۲/۱ اینچ) و ایمنی بسیار بالای مصرف کننده را نام برد.

همچنین این مجموعه که یکی از شرکت های گروه دارویی گلرنگ محسوب می شود، تنها تولیدکننده‌ی داروی تزریقی واریو میتکسان (مسنا) در کشور است که برای پیشگیری از سیستیت همراژیک در بیماران تحت درمان با ایفوسفامید و سیکلوفسفامید استفاده می‌شود.

به گفته مدیر عامل این شرکت همچنین زولدرونیک اسید تزریقی (برای درمان پوکی استخوان و بیماریهای استخوانی مرتبط با سرطان) و سبد قرص‌های دیابتی، از جمله محصولات دارویی خاص این شرکت به شمار می‌آید.

سایر اخبار

دانستنی ها