گزارش سرمایه انسانی هلدینگ دارویی گلرنگ

آیا دیابت خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی را افزایش می‌دهد؟

افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیماری کلیوی نیز هستند، اما اقداماتی وجود دارد که می‌تواند برای محافظت از کلیه‌ها مفید باشد.

چگونه دیابت باعث بیماری‌های کلیوی می‌شود؟
دیابت یکی از شایع ترین علل بیماری مزمن کلیوی (CKD) است. بیماری کلیوی در افراد مبتلا به دیابت توسط عوامل متعددی از جمله تغییرات دیابتی در کلیه‌ها و همچنین تغییرات عروقی ناشی از فشار خون بالا ایجاد می‌شود. افراد مبتلا به دیابت دارای گلیسمی یا گلوکز خون بالا هستند. با گذشت زمان، قند خون بالای ناشی از دیابت می‌تواند به رگ‌های خونی و نفرون‌ها در کلیه‌ها آسیب برساند و عملکرد آنها را مختل سازد. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت دچار فشار خون بالا نیز می‌شوند و این مشکل می‌تواند منجر به آسیب کلیه‌ها ‌گردد.

پره‌دیابت و بیماری کلیوی
اگر مبتلا به پره‌دیابت هستید، اقدام برای پیشگیری از تبدیل به دیابت نوع ۲ گام مهمی در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های کلیوی می‌باشد. مطالعات نشان داده است که افراد دارای اضافه وزن بیشتر در خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌باشند، افراد پره‌دیابتی می‌توانند با کاهش ۵ تا ۷ درصد وزن بدن خود از ابتلا به دیابت نوع دو و درنتیجه ابتلا به بیماری‌های کلیوی پیشگری نمایند. شما می‌توانید با داشتن یک رژیم غذایی سالم و انجام ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی در هفته به حفظ سلامت عمومی بدن خود کمک نمایید.

دیابت و بیماری مزمن کلیه (CKD)
تقریباً از هر ۳ بزرگسال مبتلا به دیابت ۱ نفر ( ۱ نفر از هر ۵ بزرگسال مبتلا به فشار خون بالا) ممکن است به بیماری مزمن کلیوی مبتلا باشد.

بیماری مزمن کلیه (CKD) اغلب به کندی و با علائم کم ایجاد می‌شود. بسیاری از مردم تا زمانی که مراحل بیماری پیشرفت نکرده و علائم بیماری ظاهر نشده متوجه نمی‌شوند که به بیماری مزمن کلیه مبتلا هستند.

اگر دیابت دارید، چک کردن منظم کلیه‌ها توسط پزشک با آزمایش خون و ادرار بسیار اهمیت دارد. در صورت ابتلا به بیماری مزمن کلیه، آزمایش منظم بهترین راهکار برای تشخیص زودهنگام CKD می‌باشد.

اهمیت شناخت عوامل خطر بیماری‌های کلیوی (خصوصا در بیماران مبتلا به دیابت)
شیوع بیماری مزمن کلیوی در ایالات متحده حدود ۱۵ درصد گزارش شده است یعنی بیش از ۱ نفر از هر ۷ نفر، اما آگاهی افراد درباره این بیماری بسیار پایین است. بیماران ممکن است برای مدت طولانی به بیماری کلیوی مبتلا بوده بدون اینکه علائمی داشته باشند. بسیاری از بیماران آگاهی کافی در خصوص نحوه کنترل بیماری نداشته و نمی‌دانستند قبل از نارسایی مزمن کلیه چه کاری می‌توانستند برای کمک به پیشگیری یا کند کردن روند بیماری انجام دهند.

این نکته بسیار مهم است که افراد دیابتی باید در مورد عوامل ریسک بیماری کلیوی آگاهی بدست آورند، زیرا احتمال ابتلا به بیماری کلیوی در آنها بیش از دو برابر افراد بدون دیابت است. با افزایش شناخت افراد دیابتی در خصوص بیماری‌های کلیوی و آشنایی با علائم آن، میتوان در تشخیص زودهنگام و کنترل هرچه بهتر روند این بیماری موثر بود.

چرا تشخیص زودهنگام بیماری‌های کلیوی در بیماران دیابتی بسیار مهم است؟
با تشخیص هرچه زودتر بیماری کلیوی، می‌توانیم بیماری را سریع‌تر درمان کرده و یا به کند کردن پیشرفت مراحل آن کمک کنیم. هدف نهایی برای درمان هرچه زودتر بیماری کلیوی، جلوگیری از نارسایی کلیوی (زمانی که کلیه‌ها بیشتر توانایی خود را برای عملکرد از دست می‌دهند) است. با جلوگیری از نارسایی کلیوی، می‍توان از پیشرفت بیماری تا مرحله نهایی (مرحله‌ای که برای ادامه حیات به دیالیز یا پیوند کلیه نیاز است.) پیشگیری نمود.

چه افرادی بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی هستند؟
افراد مبتلا به دیابت
افراد دارای فشار خون بالا
افراد با بیماری قلبی
کسانی که سابقه خانوادگی بیماری کلیوی یا دیابت دارند
افراد بالای ۵۰ سال
افرادی که سیگار مصرف می‌کنند

اقداماتی که بیماران دیابتی می‌توانند برای جلوگیری از ابتلا و یا پیشرفت بیماری‌ کلیوی انجام دهند:
بیماران دیابتی که می‌دانند بیماری کلیوی دارند می‌توانند از مصرف برخی داروها مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، که در تسریع یا بدتر کردن بیماری‌های کلیوی موثرند، خودداری کنند.
تغییر رژیم غذایی برای کاهش یا جلوگیری از پیشرفت بیماری کلیوی
آموزش‌های لازم درباره بیماری دیابت، بیماری‌های کلیوی و سبک زندگی سالم باوجود بیماری
مدیریت سطح قند و فشار خون

نکاتی برای سالم نگه داشتن کلیه‌ها
ورزش و فعالیت بدنی منظم
انجام چکاپ منظم و دوره‌ای کلیه‌ها
حفظ سطح فشار خون، قند خون و کلسترول در محدوده نرمال
مصرف غذاهای کم سدیم
مصرف بیشتر میوه و سبزیجات
مصرف داروها طبق دستور پزشک

 

مشاهده این مطلب و مطالب دیگر در سایت شرکت فاران شیمی

سایر اخبار

دانستنی ها